.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دوئل "اصولگرایی" با "اصولگرایی"

این روز ها علی مطهری اصولگرایی به حساب می آید که از سوی اصولگرایان حامی دولت به سیبل انتقادی تبدیل شده است، آنان هیچ فرصتی را برای پاسخ به انتقادات علی مطهری از دست نمی دهند؛ از نمایندگان حامی دولت در مجلس و رسانه های دولتی گرفته تا چهره های اصولگرای نزدیک به دولت، همه بر آن شده اند که انتقادات تند و تیز نماینده تهران را پاسخ گویند.

به گزارش فرارو، سخنان فاطمه رجبی نمونه ای تازه از حملات به فرزند شهید مطهری است؛ همسر غلام حسین الهام، علی مطهری را "آقا زاده" خوانده و نوشته است: «علی مطهری کیست؟ مهدی، یاسر و محسن هاشمی، کیستند؟ فائزه و فاطمه هاشمی چه؟ و نیز برخی نواده هایی که با شهرت پدربزرگ خود، زندگی می کنند، «کار» که نمی کنند، اما دارای ثروت و مکنت اند، و از هر پرسش و پاسخی به دور! دفتر و دستک دارند، و شده اند «شخصیت سیاسی».

رجبی در ادامه "یادداشت خود" مطهری را مرفه بی درد می نامد، وی در این باره نوشته است: «علی مطهری تا پیش از بسته شدن لیست انتخابات مجلس هشتم، که بود؟ و کجا بود؟ ای کاش اشتباه احمدی نژاد یا نمایندگانش باعث نمی شد که این آقازاده مرفه بی درد که وجه اشتراکش با «موسوی» بیست سال یا بیشتر سکوت است و عافیت طلبی، مطرح شود و با نام پدر، آری فقط با نام پدر، به مجلس راه یابد. از آن پس به عنوان مأمور هاشمی رفسنجانی، هم با آبروی پدر بازی کند، و هم «هر روز به رنگی درآمدن» را شاید به لحاظ «فلسفی» تفسیر و تبیین نماید.»

اما سوال این است که چرا حامیان دولت این گونه به فرزند شهید مطهری اعتراض می کنند؟ علی مطهری مدت ها است که احمدی نژاد و دولتش را نقد می کند، اما به نظر می رسد پس از انتخابات ریاست جمهوری انتقادات مطهری رنگ وبوی دیگری به خود گرفته است و همین باعث گشته که حامیان دولت از کیهان و جوانفکر گرفته تا کوچک زاده و رجبی همگی بر آن شده اند که از در مقابله با علی مطهری وارد شوند.

نامه به آیت الله جنتی و آغاز ماجرای کیهان
11 مرداد پس از جنجال های پیش آمده از برخورد نیروهای امنیتی با معترضین انتخابات و در اوج داستان کهریزک علی مطهری نامه ای به آیت الله جنتی نوشت و نسبت به موضع گیری رییس شورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه به شدت اعتراض کرد.

مطهری در نامه خود خطاب به آیت الله جنتی نوشت: «سخنان جنابعالي در خطبه دوم نماز جمعه تهران، گذشته از نکات مثبت و قابل تقدير آن، شامل دو نکته بود که نه تنها منطبق با واقعيت نيست بلکه موجب تشديد تنش سياسي موجود است. نکته اول اينکه محرکان حوادث اخير را تنها مسبب مرگ مقتولان اين حوادث معرفي کرديد و کمترين اشاره‌اي به نوع برخورد با معترضين و خصوصا قتل چهار نفري که در بازداشتگاه‌ها جان خود را از دست دادند و لزوم معرفي و مجازات مسببان آن نکرديد.»

وی در باره استدلال جنتی برای متهم کردن اصلاح طلب به عنوان عاملان حوادث پس از انتخابات نوشت: «بلا تشبيه استدلال جنابعالي شبيه استدلال معاويه در جنگ صفين است که پس از شهادت عمار ياسر و سخت شدن کار بر او، گفت قاتل عمار علي است که او را به اين جنگ آورد! بي ترديد افرادي مانند آقاي موسوي در تحريک مردم به تجمعات خياباني نقش داشته‌اند ولي آيا اين امر مي‌تواند توجيه کننده هرگونه رفتاري با اين مردم خصوصا در بازداشتگاه‌ها باشد؟»

مطهری با توصیه به جنتی خواستار شد که رییس شورای نگهبان روش خود را تغییر دهد، نماینده مردم تهران در این باره نوشت: «حرف‌هاي به تعبير شهيد مطهري «ميخ دار» افرادي مانند حضرتعالي و جناب آقاي محمد يزدي همواره مانعي براي اصلاحات واقعي و سدي براي جذب قشر فهيم و تحصيلکرده بوده است. به عنوان نمونه جناب آقاي يزدي پس از پيشنهاد جناب آقاي‌هاشمي مبني بر آزادي زندانيان، خطاب به آقاي‌هاشمي گفتند شما چه‌کاره هستيد.»

اما مطهری در آن نامه با اشاره به مناظره های تلوزیونی احمدی نژاد او را در بوجود آمدن اعتراضات پس از انتخابات سهیم دانست و تصریح کرد: «آيا آقاي احمدي نژاد با نوع مناظرات خود زمينه اين حوادث را فراهم نکرد و هيچ تقصيري نداشت؟ آيا بخشي از منشأ اعتراضات رفتار انتخاباتي ايشان نبود؟ آيا مبادي راي آقاي احمدي نژاد با توجه به آن مناظرات و فرصت ندادن به آقاي‌هاشمي براي دفاع از خود در صدا و سيما و توزيع گسترده کمک‌هاي نقدي در روستاها و... در انتخابات، صحيح بود؟»

این نامه فرزند شهید مطهری به آیت الله جنتی آغاز گر انتقادات تند و تیز کیهان به او بود، روزنامه کیهان در 15 مرداد ماه در مقاله ای نوشت: «هرچند آقای علی مطهری دارای سوابق ارزشمند اصولگرایانه است اما متأسفانه باید گفت: ایشان طی ماه‌های گذشته بنابه دلایلی که ضعف بینش سیاسی خوشبینانه‌ترین تلقی در این باره است به وادی اظهارنظرهای دشمن شادکن و استدلال‌های سخیف افتاده‌اند.»

کیهان در بخشی دیگری از نوشته خود آورده است: «سؤالی ساده از آقای مطهری می‌کنم: آیا شنیده‌اید که در حوادث اخیر فقط در تهران 9 بسیجی مظلومانه و گمنام به شهادت رسیده‌اند و تعداد بسیار بیشتری به سختی مجروح شده‌اند و حال برخی از آنها بسیار وخیم است؟ من می‌دانم که بی.بی.سی فارسی و بوق‌های تبلیغاتی دیگر برای این بسیجیان صبح تا شام مرثیه نمی‌خوانند، و روزنامه اعتماد ملی هم از امثال آقای مطهری در تحلیل جان‌باختن آنها مقالات فاضلانه نمی‌خواهد.»

اما این مقاله کیهان با انتقاد شدید مطهری روبرو شد، مطهری کیهان را به شرعی سازی برخورد های پس از انتخابات متهم کرد و به حسین شریعتمداری نوشت: «از نظر نگارنده اساسا کیهان اعتقادی به آزادی بیان ندارد و به خاطر کتمان حقایق و بی تفاوتی نسبت به ناراستیهای حکومت، آنهم به بهانه حفظ نظام، از دوستان نادان و البته خیرخواه انقلاب اسلامی به شمار می رود و دوستیهای آن با انقلاب و ولایت فقیه از قبیل دوستیهای خاله خرسه است که معمولا ضرر آن از نفع آن، دافعه آن از جاذبه آن و دشمن سازی آن از دوست سازی آن بیشتر است.»

مطهری در "نامه ی" خود با اعتراض به رویکرد بسیج اظهار کرد: «وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی مانند طائب می دهیم که با باتوم بیشتر مأنوس است تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین خواهد بود. اگر مدیریت انتظامی این بحران به دست افراد عاقل و باتدبیری چون سرداران قالیباف، طلایی، صفوی و علائی بود آنگاه در می یافتیم که مدیریت بحران یعنی چه.»

اما اظهارات انتقادی مطهری از سوی کیهان بی پاسخ نماند، کیهان در "شماره 20 مرداد" خود با اشاره به تاثیر پذیری مطهری از مخالفان نوشت: «علي مطهري در جوابيه اي به كيهان ضمن ناسزاگويي هاي فراوان كه آشكارا محصول تأثيرپذيري از القائات اين و آن است، تلاش كرد به استدلال كيهان پاسخ دهد. مطهري در آن جوابيه كيهان را متهم ساخته بود كه عقيده دارد هر كس در جانب حق بود هر كار دلش خواست مي تواند بكند.»

كيهان در جواب علي مطهري و در نهايت اختصار تأكيد كرد اولاً همه تخلفات قابل پيگيري است. ولي بزرگترين مظلوم را نظام اسلامي مي داند كه دشمنانش مي توانند اينطور به سادگي يادگار يكي از عزيزترين شهيدانش را به راه خود بكشانند و عليه اعتقادات پدر شهيدش بشورانند. ثانياً تأكيد كرده بود آقاي مطهري بايد پاسخ بدهد بالاخره در اين ميانه براي دستورالعمل هاي صريح و بي پرده آمريكا، اسرائيل و انگليس و نيز موسوي و خاتمي و... به عنوان بانيان اغتشاش سهمي قائل هست يا نه و اين سؤالي است كه مطهري ترجيح داده بود كه به آن پاسخي ندهد.

عذر خواهی احمدی نژاد و پاسخ جوانفکر به مطهری
انتقادات مطهری از رویکرد احمدی نژاد و نزدیکان او ادامه داشت، مطهری در جلسه رای اعتماد به کابینه دهم به عنوان مخالف کابینه سخن گفت و در بین سخنانش مشایی را به عنوان یک چهره لیبرال معرفی کرد، او معتقد بود که برخی از اعضای معرفی شده کابینه مشکل اخلاقی دارند. این رویکرد مطهری در گفت و گو هایش نیز ادامه پیدا کرد.

مطهری در 11 مهرماه طی گفت و گویی با "روزنامه تهران امروز" به آسیب شناسی جریان حاکم بر دولت پرداخت و اعلام کرد رای اصولگرایان به احمدی نژاد از سر اضطرار بوده است، او در ان گفت و گو به مشایی و نزدیکان احمدی نژاد تاخت.

فرزند شهید مطهری در 21 شهریور ماه نیز طی نطقی در صحن علنی مجلس خواستار آن شد که احمدی نژاد و موسوی و صدا و سیما به اشتباهات خود اعتراف نمایند، وی در مجلس اظهار کرد: «آن اندازه ای که من برخورد داشته ام مردم - اعم از طرفداران آقای موسوی و طرفداران آقای احمدی نژاد - نسبت به نوع برخورد نیروهای امنیتی با مردم عادی متعجب بودند. باید این برخوردها جبران شود و پیگیری حوادث بازداشتگاه کهریزک مرهمی بر این جراحات است.»

مطهری در 25 مهر ماه طی گفت و گو با "خبر گزاری مهر" احمدی نژاد را به عنوان یکی از عوامل فتنه پس از انتخابات معرفی نمود و تصریح نمود: «به نظر من رئیس جمهور با نحوه خاص مناظره خود و وارد كردن اتهامات به افراد غایب در مناظره ها آغاز كننده این فتنه بود و بعد از پیروزی هم تحریك كننده معترضان بود.»

وی با اشاره به ضرورت عذرخواهی دو طرف اصلی ماجرا از مردم خاطرنشان كرد: «بنابراین برای التیام وحدت ملی همانطور كه موسوی باید به اشتباهات خود اعتراف كرده و از مردم عذرخواهی كند احمدی نژاد هم باید این كار را انجام دهد. درغیر این صورت این فتنه همچنان باقی خواهد ماند.»

این اظهارات مطهری "واکنش تند" جوانفکر مشاور مطبوعاتی دولت دهم را درپی داشت، جوانفکر ابتدا در 26 مهر ماه اظهارات اخیر علی مطهری را حرافی‌های توهین آمیز و وقیحانه دانست و خواستار واكنش هیات رئیسه مجلس به این اظهارات شد.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: «افرادی مانند آقای مطهری با سخنان توهین آمیز خود علیه دولت و رئیس جمهور، همواره سرگرم سنگ اندازی در راه همدلی و تعامل میان مجلس و دولت هستند. بی تفاوتی در قبال اینگونه اظهارات موهن و خلاف شان نمایندگی ، پذیرفتنی نیست.»

این سخنان از سوی مطهری بی پاسخ نماند، نماینده تهران در پاسخ به جوانفکر گفت: «جوانفکر همچنان که از نامش بر می‌آید، فکر جوان و ناپخته‌ای دارد. سخنان جوانفکر حاکی از آن است که ایشان اعتقادی به آزادی بیان ندارد و میل به بت سازی و مصون نگاه داشتن مقامات عالی‌ رتبه از اجرای عدالت درباره آنها دارد. من نفهمیدم کجای حرف من وقیحانه بود؟»

علی اکبر جوانفکر این اظهار نظر مطهری را هم پاسخ داد وی یاد داشتی را در وبلاگش با عنوان "رای من را پس بده" نوشت؛ و در این نوشته این گونه به مطهری انتقاد نمود: «آقای علی مطهری با چه اعتبار و منزلتی می تواند خود را نماینده مردمی بنامد که بخش اعظم آنان را “جوانانی ناپخته” تشکیل می دهند؟ اگر جوانان رای دهنده نیز مانند بنده ، رای خود را از آقای مطهری پس بگیرند، ایشان چه جایگاهی در مجلس خواهد داشت؟»

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد در ادامه نوشت: «آقای مطهری با دستگاه عقیده یاب خود کشف کرده است که بنده معتقد به آزادی بیان نیستم و میل به بت سازی دارم. این درحالی است که به لطف الهی توفیق یافته ام از طریق وبلاگ شخصی با مخاطبان زیادی گفت و شنود آزاد برقرار کنم و سند آن نیز در دسترس همگان است.»

نماینده تهران رو در روی نماینده تهران
انتقادات مطهری به دولت دهم و احمدی نژاد و پاسخ های حامیان دولت به این انتقادات همچنان ادامه داشت تا این که در هفته گذشته در جریان رای اعتماد به سه وزیر باقی مانده دولت دهم علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان مخالف صادق محصولی وزیر پیشنهادی رفاه سخنانی گفت که باعث ایجاد تنش در مجلس شد.

مطهری در جلسه رای اعتماد به وزارت محصولی با اشاره به ثروت محصولی و مدیریت او در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اول مساله ثروت هنگفت ایشان است که به طور طبیعی چنین ثروتی برای هیچ جمع نمی‌شود و پاسخ‌های رئیس جمهور در مراحل قبل نیز در این خصوص قانع کننده نبود. ایشان می‌توانند از آقای محصولی در معاونت‌ها که نیازی به رای اعتماد مجلس نیست استفاده کنند.»

نماینده مردم تهران با اشاره به نحوه مدیریت محصولی در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «نحوه مدیریت وزارت کشور در دهمین دوره انتخاباتی ریاست جمهوری به گونه‌ای بود که ادعای تقلب در انتخابات زمینه پذیرش در بخشی از جامعه را فراهم کرد.»

این اظهارات مطهری واکنش مهدی کوچک زاده دیگر نماینده تهران را بر انگیخت و او خواستار تذکر دادن در مورد اظهارات مطهری شد که لاریجانی این اجازه را به وی نداد. کوچک زاده پس از آن جلسه در گفت و گو با "رجا نیوز" از علی مطهری بابت مخارج انتشارات صدرا توضیح خواست.

کوچک زاده در این باره گفت: «آقایان سنایی و مطهری هر دو اتهامات بدون مبنا و حساب نشده ای را به محصولی، با استخدام الفاظی نظیر "ثروت هنگفت" یا "ده‌ها میلیارد تومان" وارد کردند و یا اینکه آقای مطهری مسائلی را در مورد انتخابات مطرح کرد که رهبر انقلاب پرونده آن را بسته و صحت آن را تایید کرده بودند.»

وی در ادامه افزود: «آقای مطهری و دوستانش بگویند مبالغی را که هر ساله کمیسیون فرهنگی برای انتشارات صدرا که امروز تحت مسئوليت وي است، تصویب می‌شود در کجا هزینه می‌شود؟» با این اظهارات مطهری توضیحاتی به سایت "رجا نیوز" ارسال نمود.

فرزند شهید مطهری در پاسخ به اظهارات کوچک زاده نوشت: «به اطلاع می‌رساند انتشارات صدرا، یک موسسه خصوصی است که در سال 1357 توسط استاد شهید مطهری و برخی دوستانشان برای تمرکز بخشیدن به نشر آثار آن شهید تاسیس شد. بعد از شهادت ایشان نیز به عنوان مرکز نشر آثار آن متفکر شهید به کار خود ادامه داده و الگوی برخی دیگر از نویسندگان پر اثر مانند مرحوم استاد جعفری و آیت الله جوادی آملی قرار گرفته است.»

مطهری در ادامه تصریح کرد: «ظاهراً آقای کوچک زاده، انتشارات صدرا را با "بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مطهری" که با حمایت دولت نهم و تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد و برای اولین بار در قانون بودجه سال 88 بودجه ای برای آن در نظر گرفته شد و اینجانب فقط عضو هیئت امنای آن هستم، اشتباه گرفته‌اند.»

این توضیح مطهری، کوچک زاده را به واکنش واداشت، وی در این باره گفت: «بحثی که من مطرح کردم انگشت اشاره‌اش به سمت فعالیت‌های اقتصادی انتشارات صدرا یا هر بنیاد دیگری که جناب مطهری مطرح فرموده‌اند، نبود و به نظر من طرح این موضوع، به نوعی فرافکنی و فرار از اصل بحث است. اشاره من، نقد رویکرد غیرمنصفانه‌ای است که این ایام جناب مطهری در سخنرانی‌ها و برخی نطق‌های خود پیش گرفته‌اند.»

با گذشت بیش از 5 ماه از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی محمود احمدی نژاد در آن انتخابات و دستگیری تعداد زیادی از فعالین اصلاح طلب به نظر می رسد علی مطهری به مهمترین منتقد دولت تبدیل شده است، مطهری در نقد دولت هیچ مصلحتی را در نظر نمی گیرد و بی پروا در مورد دولت و اعضایش سخن می گوید.

با نگاهی به انتقادات مطهری و پاسخ های حامیان دولت به این انتقادات به جدیت موجود در آن بیشتر پی می بریم، مطهری منتقدی است که مشایی و احمدی نژاد را لیبرال می داند این در حالی است که نمی توان این ادعا را توجیه کرد، اما نکته مهم این است که مطهری از خاستگاه اصولگرایی به نقد شدید دولت می پردازد، دولتی که خاستگاهش اصولگرایی است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.